marți, 6 noiembrie 2012

TUTORIAL 16 -Traditie de Sf.Andrei(GRAUL INCOLTIT)

In jurul sarbatorii de Sf. Andrei exista numeroase datini si traditii mostenite de sute de ani.Legendele cu strigoi,farmece de dragoste,aflarea ursitei si predictii pentru anul urmator...
Acest tutorial are legatura cu o traditie, care la noi e respectata in majoritatea familiilor,atat la sat cat si la oras si anume punerea graului la incoltit.
In ziua de Sf.Andrei,fiecare membru al familiei isi pune propriul grau la incoltit,iar de Anul Nou,in functie de inaltimea si robustetea firelor de grau,se interpreteaza norocul si sanatatea ce vor fi harazite fiecaruia in anul care vine.
De obicei,graul se sadeste in ghivece sau farfurioare.Eu va propun o alta modalitate de a pune grau la incoltit .Haideti sa facem impreuna,

                                       CAP DE BAIAT SI DE FETITA









Materiale necesare
-grau,2-3 lingurite;
-o bucata patrata.de 15x15 cmp ,dintr-un dress de nylon;
-pamant (o mana buna,cat pentru un ou)
-un nasture mic;
-25 cm ata tare,ceva mai groasa decat papiota (se poate pune ata in 3 sau in 4);
-20 cm panglica sau snur frumos,pentru o fundita;
-ochi (Se pot folosi ochi de papusa sau nasturei albi si margelute negre pe un ac cu gamalie.In pozele de mai sus sunt prezente ambele situatii);
-gurite (se taie dintr-un dosar din material plastic,rosu);
-bijuterii diverse,pentru capul de fetita (cercei, fundite,ochelari..);
-foarfeca


Mod de lucru
Pasul 1
In mijlocul bucatii de dress se coase un nasture mic,cu o ata tare,capabila sa sustina capul de copil.Capetele atei se scot de cealalta parte a dresului si se innoada.Fig 1





Fig 1







Pasul 2
Bucata de dress se asaza pe o suprafata plana, cu nasturele la vedere.Peste el se toarna graul,in cerc, intr-un singur strat.Fig 2





Pasul 2







Pasul 3
Peste grau se pune pamantul,in gramajoara inalta.Fig 3






Fig 3






Pasul 4
Se strang marginile ciorapului intr-un singur punct,lejer,dand pamantului o forma rotunda.Fig 4





Fig 4






Pasul 5
Punctul de strangere se deplaseaza pana cand se gaseste o zona neacoperita cu grau,care va fi fatza copilului.De asemenea boabele de grau pot fi deplasate sau impinse in pamant cu unghia, astfel incat sa acopere restul capului.Fig 5




Fig 5








Pasul 6
Se face strangerea mai puternica a pamantului in ciorap,se leaga cu ata iar surplusul de ciorap se taie cu foarfeca,lasand cam 1.5-2 cm ,pentru legarea unei fundite.Fig 6






Pasul 6






Pasul 7
Capul de copil obtinut astfel,se uda bine si se asaza pe o farfurioara la fereastra si la lumina.Se uda des pentru a nu se usca pamantul In 2 saptamani creste ca in fig 7,iar intr-o luna creste si mai mult si se indeseste.
Pasul 8
Cand graul a crescut suficient,se pun ochii,gura, se leaga fundite,se pun cercei sau alte bijuterii,dupa inspiratia fiecaruia.Fig 8



                      Fig 8    2 ciufulici si ciufulici cu ochelari  si agrafe                            

                                                                                          
 Udati-le in continuare,tinand capul cu graul in jos .Se pot agata cu un S  facut din sarma,la vedere, ca sa va bucure privirea
Spor la lucru!

Alegeti! Tutorialul este neinteresant, frumos sau f. frumos.Spuneti-va parerea printr-un clic,in casuta  corespunzatoare alegerii.

12 comentarii:

  1. Si la noi, in Prahova, exista aceasta traditie. Cred ca o sa incerc si eu cu fetele mele niste mutrisoare haioase. Multumesc pentru tutorial :D

    RăspundețiȘtergere
  2. Cu mare placere,Oana.Daca faceti ,sa le postati sa le vedem si noi.Pup

    RăspundețiȘtergere
  3. AM facut asa ceva la scoala...la lucru manual si mi-ai adus aminte ca vroiam s afac ceva in genul in sticle mici de fanta(ca au partea de sus bombata)si cand iese graul ..sa fie parul :D asa ar putea avea si corp :D

    RăspundețiȘtergere
  4. Stiu sa fac si din acelea dar eu nu am gasit la mine in pod sticle mici cu partea bombata sus . Am alt model,care nu merge.Am sa mai caut.Fa si tu un tutorial.Pupici

    RăspundețiȘtergere
  5. Ohh! ce frumooos!
    numai bun de facut cu copiii!!
    Ce incantati vor fi :)

    Am pus si eu povestea castigatoare pe blog.

    RăspundețiȘtergere
  6. Da,da...Sunt sigura ca se vor bucura De aceea am postat tutorialul inainte de Sf. Andrei. Sa se bucure toti copiii.Am sa ma uit sa vad povestea.Cu drag,Angi

    RăspundețiȘtergere
  7. am facut si eu cu fetita mea...urmand pasii din tutorialul tau...
    voi pune un link cu imaginile sa vedeti cum au iesit...
    multumesc pt idee angi.

    RăspundețiȘtergere
  8. Bravo Danutza!Astept cu nerabdare sa-i vad pe ciufulici,ha,ha.Pup, cu drag

    RăspundețiȘtergere
  9. acesta este linkul cu pozicile...hehe, nu au iesit ei prea frumosi, dar noi ne-am bucurat tare de rezultal... http://emin3m4u.blogspot.ro/2012/12/graul-pus-la-incoltit-de-sfantul-andrei.html pupicei si multumim inca o data pt idee.
    Iti las un tag, daca vrei sa-l faci, m-as bucura tare mult sa citesc raspunsurile tale
    http://emin3m4u.blogspot.com/2012/12/tag-craciunul-de-ieri-vs-craciunul-de.html
    Iti doresc o seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  10. Danutza,ti-au iesit foarte bine puisorii.Sunt superbi.!Sa-ti mai spun ceva.Radacinile si plantele care mai incoltesc pe fata se pot smulge cu grija.Pup

    RăspundețiȘtergere